Tarcze TBM na budowie metra

Tarcze TBM na budowie metra

Trwa drążenie tuneli szlakowych na budowie II linii metra w Warszawie, na której Geotest sprawuje nadzór geotechniczny. Na praskim odcinku do wykonania jest 5787 m tuneli. Jako pierwsza z szybu startowego przy stacji C21 Bródno wystartowała tarcza Maria, której zadaniem jest wydrążenie tunelu północnego. 15 czerwca rozpoczęła prace tarcza Anna wykonująca tunel południowy. 17 lipca Anna dotarła do stacji Kondratowicza. We wrześniu 2020 Maria wykonała 2239 metrów z zaplanowanych 2908, a Anna 921 z 2878 metrów. 

Tarcza TBM (Tunnel Boring Machine) drąży w Warszawie tunele o średnicy 6,30 metra. Tarcze skrawające obracają się z prędkością 2 obrotów na minutę z naciskiem na grunt 3.5 bara. W ciągu doby wykonywane jest średnio 18 m tunelu. Poniżej zamieszczamy film z kanału Warszawskiego Transportu Publicznego, pokazujący pracę tarcz na II linii metra.