Tunel na Okęcie

28.07.2010

Zakład Badań Geotechnicznych pełni funkcję inspektora nadzoru geotechnicznego nad budową łącznika kolejowego z lotniskiem Okęcie. Inwestycja ma kosztować 234 mln zł, z czego 80% sfinansuje UE. Kontrakt realizuje polsko-niemieckie konsorcjum firm Bilfinger Berger, ZUE Kraków i PeBeKa Lubin. Teren budowy łącznika na znacznym odcinku pokrywa się z inną dużą inwestycją budowlaną, a mianowicie z Trasą N-S, co wymaga wyjątkowej koordynacji prac i zastosowania metody stropowej do budowy części tunelu. Nowe tory połączą linię kolejową nr 8 (Warszawa-Kraków) z podziemną stacją kolejową zlokalizowaną pod terminalem numer 2, co zdecydowanie skróci podróż z lotniska do centrum Warszawy.

Najciekawszym zadaniem budowlanym realizowanego kontraktu jest budowa tunelu kolejowego o długości 1,2 km. Prace prowadzone są metodą stropową, w której najpierw zabezpieczane są ściany i wykonywany strop tunelu, a dopiero później wydobywany jest urobek z wykopu i wykonywana płyta fundamentowa. Roboty ziemne, zostały znacznie utrudnione przez zalegający w poziomie posadowienia tunelu torf. Konieczna była wymiana słabonośnego gruntu. Inwestycja jest realizowana w trybie priorytetowym i będzie zakończona przed EURO 2012.